reklama

Žerieme odpadky, ale vôbec nám to nevadí

"Sme odpadkový kôš Európy," tvrdí o Česku šéf Pražského kulinárskeho inštitútu Roman Vaněk v rozhovore pre Reflex 40/2008. Myslí tým ponuku potravín v super- a hypermarketoch. Katastrofálna situácia v kvalite potravín však nie je len u našich západných susedov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (87)

Na začiatok musím upozorniť na dva rozdielne pojmy - bezpečnosť potravín a kvalita potravín. Vďaka rôznym legislatívnym obmedzeniam, rýchlemu výstražnému systému a kontrolám Štátnej veterinárnej a potravinovej správy je bezpečnosť potravín na vysokej úrovni. Nie že by nebezpečenstvo neexistovalo, ale vieme ho pomerne rýchlo identifikovať a sporné produkty stiahnuť z obehu. Kvalita je však kapitola iná. Zloženie potravín upravuje potravinový kódex a mnohí výrobcovia v snahe konkurovať lacným dovozovým výrobkom idú až na hranu. O mnohých mäsových výrobkoch môžeme kľudne hovoriť ako o „takzvaných“ mäsových výrobkoch. Pretože okrem názvu a vône už prakticky žiadne mäso neobsahujú, to je nahradené len múkou a sójou. Tieto produkty nie sú zdravotne škodlivé, ich kvalita je v norme a zloženie je v súlade s Potravinovým kódexom. Ešte aj cena sa zdá byť prijateľná. Takže zdanlivo je všetko v poriadku. Pre bežného slovenského spotrebiteľa je napriek všetkým prieskumom najdôležitejším faktorom pri nákupe cena výrobku. Zloženie, kvalita, to všetko je na druhom mieste. Vidieť zákazníka, ktorý stojí pri regáli s párkami a študuje etiketu, vidieť ojedinele. Pritom napr. v Spojených štátoch amerických sa až 80 % nakupujúcich zaujíma o zloženie produktu. Žeby nám na tom nezáležalo? Je nám jedno, čo jeme? Zdá sa, že zákazníkovi stačí vedieť, že nad ním bdie jasnozrivé oko kontrolórov a že keď sa niečo volá párky, vyzerá ako párky a vonia ako párky, tak to musia byť párky. Až doma, keď si ich uvarí, zistí, že to tak nemusí byť. Roman Vaněk o tom hovorí: "Skúste si dať kurací hamburger. To nevidelo mäso, to sú rozomleté kosti z kurčiat." Teda by sa dalo povedať mäso mäsového typu. Niečo podobné ako šľahačka bez mlieka, čokoláda bez kakaa a podobné špecialitky. Čo je to, preboha, odtučnené mlieko?Zdá sa, že zákazníci úplne zabudli na hodiny fyziky a zákon o zachovaní energie. Keď kilo bravčoviny stojí 140 korún, tak kilo šunky nemôže stáť stovku! "Čo urobíte, aby ste dosiahli takú cenu? Naperete do toho vodu, lepidlá, éčka, dochucovadlá, aj keď prírodne identické, a ďalšie veci. Stojí to síce málo, ale nedá sa to jesť. Keď vidím, že točená saláma stojí tridsať korún, hovorím si: Pre koho to je? Pre psa? Ale ani jemu to predsa nemôže chutiť," konštatuje Roman Vaněk.Povinnosťou obchodníka je predávať kvalitné výrobky a urobiť všetko preto, aby bol zákazník spokojný. Na druhej strane však chce dosiahnuť zisk. Ak nevie tieto dve veci skĺbiť dokopy, nech sa radšej venuje niečomu inému. Mierne zaprášené krédo: Náš zákazník, náš pán, sa vytráca. Na druhej strane, sú na vine len a len obchodníci? Tí môžu predať len to, čo si sú zákazníci ochotní kúpiť. A tí, za výhodnú cenu, kúpiu aj nekvalitný tovar, ba dokonca odpad. Často vidieť, ako si ľudia vyberajú nahnitú zeleninu a ovocie za pár korún s pocitom, ako ušetrili. Veď ten kúsok vyrežú! To, že je napadnutý celý plod a zmenili sa aj jeho chuťové vlastnosti, je nepodstatné, veď sa to oplatilo. Ponúknu nám odpad a my ešte slušne poďakujeme a zaplatíme?!Existuje riešenie? Existuje a pomerne jednoduché. Treba sa naučiť byť spotrebiteľom. A dovtedy musíme dúfať, že kvalita potravín už nemá kam klesnúť.

Jozef Brezovský

Jozef Brezovský

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kto som? To by som sám niekedy rád vedel :-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu