reklama

Karlovi

Dnes je to 67 rokov, čo sa v Kroměříži narodil jeden z najvýraznejších spevákov a básnikov v Československu. Bojovník proti totalite, nenávisti a hlúposti. Karel Kryl.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
Obrázok blogu
(zdroj: karaoketexty.cz)

Krylove piesne ma sprevádzajú prakticky celý život. Od tisíce krát obohranej, praskajúcej a doškriabanej platne Bratříčku, ktorá prekĺzla komunistickej cenzúre a zakotvila v rodinnej zbierke, cez zašumené kópie kópie na kotúčákoch či kazeťákoch, cez často rušené vysielanie Slobodnej Európy, až po dnes. Mám celú jeho diskografiu a počúvam ho často. A žasnem nad nadčasovosťou jeho textov. Čím to bolo, že nás Karel tak dobre poznal? Že dobre tušil, čo prinesie demokracia? Veď už je to 19 rokov, čo zaznelo:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Demokracie panuje od Aše po Humenné, 
samet i něha v pánu je a zuby vylomené, 
dali nám nové postroje a, ač nás chomout pálí, 
zaujímáme postoje, místo abychom stáli."

Kryl chýba dnešnej dobe. Možno by nás prinútil zamyslieť sa. A možno nie. Veď zomrel práve preto, že sa na neho všetci vykašľali. Kým spieval svoje staré pesničky, tak bolo dobre. Ale kritizovať? Tak to nie! Preto sa Karel otočil Československu (Česku) chrbtom a vrátil sa do Mníchova. Tam 3. marca 1994 zomrel, nemal ešte ani 50 rokov.

Vždy mi bolo veľmi ľúto, že som sa s ním nestretol osobne. Áno, bol som ho navštíviť na Břevnovskom cintoríne, ale už to nebolo ono. Nemohol odpovedať a ani som sa mu nemohol pozrieť do jeho modrých očí. Tak som si zapálil cigaretu, ďalšiu položil na hrob a povedal: "Ďakujem."

Jozef Brezovský

Jozef Brezovský

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kto som? To by som sám niekedy rád vedel :-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu